Tuesday, January 22, 2013

Dokumen Perjalanan Terhad

Untuk pengetahuan sesiapa yang masih lagi blur-blur alam benda apa sebenarnya dokumen perjalanan terhad ni, kat sini saya akan kongsikan apa yang saya tahu :)

DOKUMEN PERJALANAN TERHAD

Dokumen yang rupa bentuk dia lebih kurang macam passport ni diperlukan kalau korang-korang semua nak tinggal di Sarawak MELEBIHI 3 BULAN. So maknanya, guna dia kat Malaysia jelah. Dokumen ni korang boleh dapat kat pasar malam je.haha kidding!

Cara-cara mendapatkan dokumen ini:

1) Pergi mana-mana pejabat imigresen kat Malaysia ni. Nak senang pergilah yang dekat dengan tempat korang tinggal.

2) Pergi kat kaunter pertanyaan atau kaunter borang atau kaunter nombor giliran (mana-mana yang disediakan lah). Cakap dengan staf kat kaunter tu yang korang nak buat dokumen perjalanan terhad ke Sarawak/Sabah. Masa ni dia akan bagitahu lah apa yang korang kena buat.

3) Dapat nombor giliran dan tunggu jelah giliran korang. Seeloknya pergi awal-awal lah. Takdelah terseksa sangat korang nak tunggu nanti.


Benda paling penting korang kena bawak masa nak buat dokumen ni:
*Gambar berukuran passport 2 keping
*Kad pengenalan (tak payah nak salinan bagai. Ori punye)
*Duit RM5 (berbaloi-baloiiii. hehe)

Dokumen ni valid untuk 5 tahun. Kot nak duduk lama lagi kat borneo tu renew jelah ye anak-anak. Lagi satu, lain jabatan imigresen, lain caranya. Ada tu kena isi borang bagai. Macam saya tak kena. Kalau nak ikutkan, sekarang ni memang dah tak pakai borang kot. Entahlah. Dah-dah. Tak payah nak confused sangat muka tu. Macam yang saya cakap kat no 2 kat atas tadi, diorang akan bagitau apa kena buat. Okay, selamat mencuba (Macam resipi masakan pulak. lol)


No comments:

Post a Comment

Tumpahkan idea di sini..

. .

...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...